Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Παρασκευή 3 Μαΐου 2013

ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΠΑΣΧΑ ΤΟΥ ΣΕΒΑΣΜΙΟΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΦΛΩΡΙΝΗΣ ΠΡΕΣΠΩΝ ΚΑΙ ΕΟΡΔΑΙΑΣ κκ. ΘΕΟΚΛΗΤΟΥ‏


ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ
Η πί τ λαμπροφόρ μέρα τς ναστάσεως «Καθαρθμεν τάς ασθήσεις καί ψόμεθα, τ προσίτ φωτί τς ναστάσεως ».(ναστάσιμος Κανών)
Πρός τόν ερό Κλρο τίς Μοναστικές δελφότητες καί τόν εσεβ λαό τς Μητροπολιτικς περιφερείας μας. γαπητά μου πνευματικά παιδιά, Χριστός νέστη! Μέ τόν γλυκύτατο ατόν χαιρετισμό, τόν χαιρετισμό τς νίκης καί το θριάμβου το Χριστο πί το δου, πιθυμε ταπεινός πίσκοπός σας νά σς χαιρετήσει καί νά σς σπαστε, ναν ναν ν φιλήματι γί, τήν γία ατή μέρα το Πάσχα. Δοξολογ πό τά βάθη τς καρδις μου τόν Τριαδικό Θεό μας, ποος μς ξίωσε καί φέτος νά διαπλεύσουμε τό ντως πίπονο μέγα πέλαγος τν νηστειν καί νά προσαράξουμε στόν εδιο λιμένα τς ναστάσεως το Χριστο μας, παρ’λες τίς δυσκολίες πού εχαμε νά ντιμετωπίσουμε, πνευματικές καί κοσμικές.
πό τήν Καθαρά Δευτέρα ως καί τό Μεγάλο Σάββατο, γιά πενήντα σχεδόν μέρες, λοι μας, θέλω νά πιστεύω, εσήλθαμε, πακούοντας στή φωνή τς κκλησίας, στό «στάδιο τν ρετν», στήν γία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή καί στήν γία καί Μεγάλη βδομάδα καί γωνιστήκαμε τόν γώνα τόν καλό, νηστεύοντες, γκρατευόμενοι, προσευχόμενοι, μετανοοντες, λεοντες, μέ σκοπό τήν σο τό δυνατόν καθαρότερη συμμετοχή μας στήν «ορτή τν ορτν» καί στήν «πανήγυρη τν πανηγύρεων», πού εναι τό γιο Πάσχα. λοι ο καταπληκτικοί μνοι πού κούσαμε τήν περίοδο ατή, πως καί λα τά συγγράμματα τν γίων Πατέρων τς κκλησίας μας πού ναφέρονται στίς γιες ατές μέρες, συνδέουν τήν σκηση τν μερν μέ τήν συμμετοχή μας στό Μυστήριο τς ναστάσεως το Χριστο. λος γώνας τς Τεσσαρακοστς γίνεται γιά νά δομε τό πρόσιτο φς τς ναστάσεως καί νά ζήσουμε μέσα σέ ατό. Δέν νηστέψαμε γιά νά γίνουμε τελειότεροι. Δέν γκρατευτήκαμε γιά νά γίνουμε θικότεροι. Δέν λεήσαμε γιά νά γίνουμε πιό φιλάνθρωποι. λα ατά καί λλα τόσα πνευματικά γυμνάσματα μέ τά ποία σκηθήκαμε, τά πραγματοποιήσαμε γιά νά γνωρίσουμε τόν Θεό, νά ζήσουμε τόν Θεό, νά γευτομε τόν Θεό. Στήν κκλησία μας σκηση καί πνευματικός γώνας δέν χει σκοπό τήν θική τελείωση το νθρώπου, νά γίνει δηλαδή νθρωπος νας καλός, θικός νθρωπος. Καί λλες θρησκεες, μέ τήν σκηση πού πιβάλλουν, στοχεύουν στήν θική βελτίωση το νθρώπου. Σκοπός τς σκήσεως μως στήν ρθόδοξη Χριστιανική Πίστη δέν εναι μιά πλή θική βελτίωση το νθρώπου λλά γιότητα, νά γίνει νθρωπος γιος. Καί νθρωπος γίνεται γιος μόνον ταν σκεται μέσα στήν κκλησία, ποία εναι τό Σῶμα το Χριστο καί φορεύς τς ληθείας. σκηση, λοιπόν, γιά τήν κάθαρση τς καρδις πού πραγματοποιεται στόν σωτήριο χρο τς κκλησίας χει ναν καί μοναδικό σκοπό καί στόχο: νά γνωρίσει νθρωπος τόν Θεό, νά γίνει μοιος μέ Ατόν. διος Χριστός μας, στούς περίφημους Μακαρισμούς, μς επε τι: «Μακάριοι εναι ατοί πού χουν καθαρή καρδιά, γιατί ατοί θά δον τόν Θεό». (Ματθ. 5,8) ρίζει δηλαδή ς παραίτητη προϋπόθεση γιά τήν μπειρία το Θεο τήν καθαρή καρδιά. λη τήν Σαρακοστή κκλησία μας ατό μς βοήθησε, μέ τίς πνευματικές σκήσεις πού μς πρότεινε, νά κατανοήσουμε καί νά βιώσουμε. τι ταν καθαρίσουμε τήν καρδιά μας πό τά πάθη καί τίς μαρτίες μας, θά δομε τόν Θεό «καθώς στι» (α΄ωάν, 3,2), πως κριβς εναι: Θεό καί νθρωπο. Σταυρωμένο καί ναστημένο. Ταπεινωμένο καί Δοξασμένο. δύνατο καί πανίσχυρο. Τόσο δύνατο, πού νά πομένει κρα ταπείνωση, σταυρό καί θάνατο· τόσο πανίσχυρο, πού νά συντρίβει τόν αώνιο χθρό του, τόν διάβολο, καί νά καταργε τόν μόνιμο φόβο του, τόν θάνατο, χαρίζοντας λευθερία καί αώνια ζωή σέ λο τό νθρώπινο γένος.
Ατήν τήν λήθεια περιγράφει κκλησία μας πανέμορφα στόν Πανηγυρικό Κανόνα τς ναστάσεως. «Καθαρθμεν τάς ασθήσεις καί ψόμεθα τ προσίτ φωτί τς ναστάσεως, Χριστόν ξαστράπτοντα καί Χαίρετε φάσκοντα τρανς κουσόμεθα, πινίκιον δοντες» «Μέ καθαρές τίς ασθήσεις θά ντικρύσουμε τόν Χριστό λόλαμπρο μέσα στό πρόσιτο φς τς ναστάσεως καί θά Τόν κούσουμε καθαρά νά μς λέει, χαίρετε, ν μες θά ψάλλουμε πινίκιο μνο». Τίθενται μως συχνά, πό «πιστούς» καί δυσπίστους, τά ρωτήματα: «Παρ’ ,τι πιστεύω, γιατί δέν χω ασθηση τς παρουσίας το ναστημένου Χριστο στήν ζωή μου;» «Γιατί, ν συμμετέχω στήν ζωή τς κκλησίας, Χριστός συνεχίζει νά εναι γνωστος «Χ» τς ζως μου;» «Γιατί, ν ορτάζω τήν Γέννηση, τήν Μεταμόρφωση, τήν Σταύρωση, τήν νάσταση το Χριστο δέν συναντ τόν Γεννηθέντα, Μεταμορφωθέντα, Σταυρωθέντα καί ναστάντα Χριστό στήν πορεία μου;» Ταπεινς φρον τι στά ρωτήματα ατά πάντηση εναι μία: Δέν ασθανόμαστε τόν Χριστό, δέν συναντομε τόν Χριστό, δέν ζομε τόν Χριστό, γιατί συνεχίζει καρδιά μας νά παραμένει ποδουλωμένη στά πάθη της. Καί ταν καρδιά εναι δούλη στήν μαρτία, τότε λος νθρωπος εναι πόδουλος στόν διάβολο. Στόν νθρωπο ατόν, ν Χριστός εναι δίπλα του δέν Τόν ασθάνεται, ν το μιλάει δέν Τόν κούει, ν γίνεται τροφή δέν Τόν γεύεται, ν γίνεται ξυγόνο δέν Τόν ναπνέει, ν γίνεται λη δέν Τόν γγίζει. τσι Χριστός παραμένει γνωστος Θεός, ζωή του στήν κκλησία καταντ σφυκτική καί συμμετοχή του στίς ορτές τς πίστεως εναι κάθε λλο πό οσιαστική. Μέ τήν περίοδο τς σκήσεως πού διανύσαμε λλά καί μέ τήν περίοδο στήν ποία μόλις εσήλθαμε κκλησία μας, ς φιλόστοργη μητέρα, προσπάθησε, σεβόμενη πόλυτα τήν λευθερία μας, νά μς μυήσει σέ ατήν τήν μεγάλη λήθεια, τι Χριστός φανερώνεται σέ καρδιές μέν μαρτωλές, ο ποίες μως μέ δάκρυα μετανοίας ζητον τό λεος Σου καί μέ συνεπή σκηση γωνίζονται νά καθαρίσουν τήν καρδιά τους γιά νά κατοικήσει μόνος καθαρός Κύριος. ταν, λοιπόν, τσι ζε νθρωπος λη ατήν τήν περίοδο, τότε τήν μέρα τς ναστάσεως συνατ τόν ναστημένο Χριστό στήν Γαλιλαία τς καρδις του. Χριστός συμπορεύεται ναστημένος δίπλα του γιά νά Τόν νιώσει, τόν χαιρετ γιά νά Τόν κούσει, το δίδει τό σμα καί τό Αμα Σου γιά νά Τό γευτε, εωδιάζει πό τά μρα το δειου τάφου γιά νά Τόν σφρανθε, τόν ταΐζει μέλι καί ψάρι γιά νά Τόν γγίξει. χι μόνον καρδιά λλά λες ο ασθήσεις του βιώνουν τήν παρουσία το Σταυρωμένου καί ναστημένου Χριστο. Καί τσι τό Πάσχα γίνεται παρχή τς αωνίου ζως. γαπητά μου πνευματικά παιδιά, Μέσα στίς σκληρές μέρες πού διερχόμαστε καί ς θνος λλά καί ς πρόσωπα μοναδική λπίδα πού μπορε νά νανεώσει τήν πίστη σ’ να καλύτερο αριο εναι ναστημένος Χριστός μας. Ατός πού «τίς μαρτίες μας λαβε καί τίς ρρώστιες μας βάστασε»(Ματθ.η,17). Μέ ατόν ς στρέψουμε καί πάλι τόν νο καί τήν καρδιά μας. Καί ς μολογήσουμε μέ συντριβή «Κύριε, σοί μόν μαρτάνω λλά καί σοί μόν λατρεύω» (εχή Πεντηκοστς). «Σύ γάρ ε Θεός μν, κτός Σο λλον οκ οδαμεν» (εχή Πάσχα). πιτρέψτε μου νά λοκληρώσω τήν Πασχάλιο πικοινωνία μας μέ κάποιους συγκλονιστικούς λόγους το Μεγάλου Πατρός τς κκλησίας μας γίου Γρηγορίου το Θεολόγου, τούς ποίους συνέγραψε γιά τό γιο Πάσχα.«Τώρα εμαστε ναγκασμένοι ν᾿ νακεφαλαιώσουμε τ λόγο ς ξς: Δημιουργηθήκαμε, γι ν εεργετηθομε. Εεργετηθήκαμε, πειδ δημιουργηθήκαμε. Μς δόθηκε Παράδεισος, γι ν ετυχήσουμε. Λάβαμε ντολή, γι ν εδοκιμήσουμε μ τν διαφύλαξή της. πατηθήκαμε, γιατ μς φθόνησαν. Ξεπέσαμε, γιατί παραβήκαμε τν ντολή. Εμαστε ναγκασμένοι σ νηστεία, γιατ δ νηστεύσαμε, καθς ξουσιασθήκαμε π᾿ τ δένδρο τς γνώσης. Τν λάβαμε ελογα (τήν ντολή τς νηστείας), γι ν πολαύσουμε μ τν τήρησή της ατ πο χάσαμε μ τ μ διαφύλαξή της. Χρειασθήκαμε Θε πο σαρκώθηκε κα πέθανε, γι ν ζήσουμε. Νεκρωθήκαμε μαζί Του, γι ν καθαρισθομε. ναστηθήκαμε μαζί Του, πειδ μαζί Του νεκρωθήκαμε. Συνδοξασθήκαμε, πειδ συναναστηθήκαμε Πατέρα κα Λόγε κα Πνεμα γιο. Σ σένα ρμόζει κάθε δόξα, τιμ κα ξουσία στος αἰῶνες τν αώνων. μήν».
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ ΑΔΕΛΦΟΙ! ΑΛΗΘΩΣ ΑΝΕΣΤΗ Ο ΚΥΡΙΟΣ! Μετά πολλν πατρικν ορτίων εχν
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
Φλωρίνης, Πρεσπν & ορδαίας
ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ


ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΦΛΩΡΙΝΗΣ, ΠΡΕΣΠΩΝ & ΕΟΡΔΑΙΑΣ
531 00 ΦΛΩΡΙΝΑ Τηλ.: 23850/28.860,  
FAX: 23850/28.863 ριθμ. Πρωτ.: 748 ΠΑΣΧΑ 2013